Még több cikk ebben a rovatban...
C-vitamin elolvasva: 3 626x
A Joghurt elolvasva: 2 727x
A napsütés vitamin elolvasva: 1 731x
Az Omega-3 zsírsavak szerepe a táplálkozásban és a gyógyításban elolvasva: 1 801x
B vitaminok - Az agyvédők elolvasva: 8 674x
Béta-karotin elolvasva: 2 166x
D vitamin – Vitamin és hormon elolvasva: 3 585x
E-vitamin elolvasva: 2 104x
Folsav elolvasva: 2 470x
K-vitamin elolvasva: 3 060x
Kálcium elolvasva: 2 667x
Kálium (Potászium) elolvasva: 2 276x
Kevéssé Ismert Antioxidáns Alfa-Liposav (ALA) elolvasva: 3 894x
KoEnzim Q10 elolvasva: 1 122x
Magnézium elolvasva: 2 506x
Niacin - B3 vitamin elolvasva: 5 665x
Probiotikumok elolvasva: 2 927x
Q10 az egyedüli táplálék kiegészítő amit mindig beveszek elolvasva: 3 047x
Schüssler sók: Nr. 4. Kaliumchloratum — a nyálkahártyák és savós hártyák sója elolvasva: 1 699x
Schüssler sók: Nr. 5. Kálium Phosphoricum természetes antidepresszáns, az agy energiaforrása elolvasva: 2 686x
Sózzunk, de hogyan? (1.) elolvasva: 1 809x
Sózzunk, de hogyan? (2.) elolvasva: 1 223x
Szelén (Szelénium) elolvasva: 4 900x
 

2010-11-25 14:52:36
B vitaminok - Az agyvédők
A B vitamin család szerepet játszik szinte minden életfunkciónkban. Az idős emberek nem kielégítő táplákozásuk miatt gyakran szenvednek a B vitaminok hiányában. 60 éves kor fölött mindenkinek ajánlott lenne B komplex vitamin szedése. Ezzel segítve többek között az Alzheimer kór és más degeneratív ideg betegeségek kialakulásának a megelőzését és a betegség előrehaladásának a lassítását is.

Sokan félnek attól, hogy elhíznak, ha B vitaminokat szednek. A B vitaminok önmagukban nem hízlalnak. Ha egészségesen táplálkozunk és nem növeljük az elfogyasztott ételek mennyiségét akkor a testsúlyunk sem fog változni. Kár lenne lemondani mindarról a sok jótékony hatásról amit a B vitaminok váltanak ki az elhízástól való félelem miatt!

Az alábbiakban azokról a B vitaminokról olvashatnak, melyek szerepet játszanak az agy és az idegrendszer működésében.

B1 vitamin (tiamin):
a gerincvelő és az agy közötti idegi jelátvitelért felelős. Serkenti a memóriát, megelőzi az idegkárosodást, szerepet játszik szénhidrátok anyagcseréjében, ezért sokszor a szénhidrátbevitel függvényében adják meg a szükségletét.

Legnagyobb koncentrációban: a szívben, a vesében, a májban, az agyban és a vörösvértestekben fordul elő.

Természetes forrásai: borsó, narancs, teljes kiőrlésű tészták, a dió- és mogyorófélék, a húsok (főleg a sertéshús) és a máj.

Felszívódását a többi B vitamin jelenléte és a C-vitamin segíti, míg a koffeinsav, a tea csersavja és a savlekötő szerek gátolják.

A napi adag: fél évesnél fiatalabbaknak 0.3 mg, 7-12 hónap között 0.5 mg, 1-3 év között 0.7 mg, 4-6 év között 0.9 mg, 7-10 év 1.2 mg, 11- 30 év között 1.3 mg a nőknél, 1.4 mg a férfiaknál, 31-60 év között 1.2 mg a nőknél, 1.3 mg a férfiaknál, 60 év felett a nőknél 1.1 mg, a férfiaknál 1.3 mg, várandósság alatt 1.5 mg, szoptatás alatt 1.6 mg.

B vitaminhiány a stresszes életmódot folytatóknál, az alkoholistáknál és az 55 év felettieknél fordul elő leginkább. Tünetei: fáradtság, émelygés, zsibbadó kéz, depresszió, rossz memória.

A szerveztünk gyorsan elhasználja (kb. 1 mg/nap), így folyamatos bevitelre van szükség. A túl sok B1vitamin kiüríti a többi B vitamint. A túladagolás következtében szapora pulzus, fejfájás, alvásképtelenség tapasztalható.


B6-vitamin (piridoxin):
az 1930-as években a patkányok táplálkozásának tanulmányozásakor fedezték fel.

7 formában létezik:
piridoxin (PN). Ezt használják a B6 vitamin pótlására.
piridoxin-5-foszfát (PNP).
piridoxál (PL).
piridoxál-5-foszfát (PLP). A PLP az emésztéskor létrejövő aktív változat.
piridoxamin (PM).
piridoxamin-5'-foszfát (PMP).
4-piridoxd sav (PA). A PA a vizelettel együtt távozik a szervezetből.
Legaktívabb formái a piridoxál és a piridoxamin.

Nélkülözhetetlen az enzimek előállításában, az izom és más szövetek felépítéséhez szükséges fehérjék képzésében és lebontásában, az egészséges bőr és az idegrendszer egészséges működésében, a fertőzések leküzdéséhez szükséges antitestek termelésében.

Megtalálható: a tőkehalban, a pulykahúsban, a banánban, a kelbimbóban, a mangóban, a barna lisztben és az ebből készülő pékárukban, a kukoricában, a zöldségfélékben.

Felszívódását segíti a B vitamin csoport többi tagja, a magnézium és a cink jelenléte a szervezetben, gátolja a felszívódást a penicillin, az alkohol, a dohányzás és a fogamzásgátló tabletták fogyasztása. Szükséglete elsősorban a fehérjebeviteltől függ. 100 gramm fehérje mellé 1,5-1,7 mg B6 vitamint javasolnak. Érdekessége, hogy szinte száz százalékosan felszívódik a bélrendszerből, a szervezetbe kerülése után 8 óra múlva a vizelettel kiürül.

Napi adag fél évesnél fiatalabbaknak 0.3 mg, 7-12 hónap között 0.6 mg, 1- 3 éves kor között 0.9 mg, 4-6 év között 1.3 mg, 7-10 év között 1.6 mg, 11- 14 év között 1.8 mg, 15 -18 év között 2 mg, 19 év felett a nők esetében 2 mg, a férfiak esetében 2.2 mg, várandósság alatt 2.6 mg, szoptatás alatt 2.8 mg.

Hiányában ún. pellegrás bőr- és nyálkahártyatünetek, vérszegénységgel és idegrendszeri zavarokkal járó epilepsziás görcsök léphetnek fel.

Túladagolás nem lehetséges, mivel vízben oldódó vitamin, de tartósan nagy mennyiségű (50 mg/testtömeg-kilogramm feletti) bevitele toxikus lehet.

B7 vitamin (H vitamin, másnéven biotin):
molekulája ként tartalmaz. Szerepet játszik a fehérjék, a szénhidrátok és a zsírok lebontásában, nélkülözhetetlen a bőr, az idegek és a szőrzet épségét biztosító zsírsavak előállításához, segít az ekcéma és a bőrgyulladás gyógyításában, enyhíti a cukorbetegség tüneteit, ill. az izomfájdalmakat.

Megtalálható: a mogyoróban, a mandulában, a sertésmájban, a dióban, a szezámmagban, a túróban, a karfiolban. De a szervezetben az egészséges bélflóra is elegendő mennyiségben termeli.

Felszívódást segíti a B-vitamin-csoport többi tagja, a magnézium és a mangán, felszívódását gátolja a nyers tojásfehérjében található ún. avidin, és a rendszeres alkoholfogyasztás.

Napi adag: fél évesnél fiatalabbaknak 0,3 mg, 7-12 hónap között 0,6 mg, 1-3 év között 1.6 mg, 4-6 év között 1.1 mg, 7-10 év 1.4 mg, 11- 14 év között a nőknél 1.4 mg, a férfiaknál 1.7 mg, 15 -18 év között a nőknél 1.5 mg, a férfiaknál 2 mg, 19 év felett a nőknél 1.6 mg, a férfiaknál 2 mg, várandósság alatt 1.9mg, szoptatás alatt 1.8 mg, stressz és alkoholfogyasztás esetén 2.2 mg.

Hiányában bőr és az ajkak gyulladásos megbetegedése lép fel, illetve megfigyelhető a szőrzet kihullása és a nemi vágy csökkenése is.

Túladagolás vízben oldódó vitamin lévén lehetetlen.

B8-vitamin (kolin):
az inozitollal együtt elősegíti a zsírok és a koleszterin felhasználását a szervezetben. Közvetlenül bejut az agysejtekbe, ahol egy, az emlékezést segítő vegyület képződik belőle. Segít a koleszterin szintézis szabályozásában, a májban a toxikus anyagok és a gyógyszerek méregtelenítésében, megkönnyíti az idegimpulzusok haladását és javítja az emlékezőképességet is.

Megtalálható: a lecitinben, a májban, a tojássárgájában, a sörélesztőben, a búzacsírában.

Felszívódását gátolja az alkohol és a szulfa-gyógyszerek.

Napi ajánlott mennyiségét nehéz meghatározni, mert szervezetünk részben előállítja.

Hiányában fellép a máj cirrhosisa és zsíros elfajulása, az artériák megkeményedése és Alzheimer-kór.

Túladagolás miatti káros hatása nem ismert.

B9-vitamin (inozitol):
a lecitin egyik fő alkotórésze. A glükózból termelődik, és a központi idegrendszer (gerincvelő, agyvelő) egyes részein tárolódik. Nagyszerű ellenszere az érelmeszesedésnek. Részt vesz a zsíranyagcserében. Az egyes agyterületek (pl. a közti agy) működését befolyásolhatja. Hasonlít a vírusra, mert a vérben sodródva "halott" anyagként viselkedik, de amikor megérkezik az idegsejtbe, hirtelen életre kel.

Megtalálható: a húsokban, a tejben, a gabonában, a szójában, a csokoládéban (szójalecitin), az olajos magvakban, a gyümölcsökben, a dióban.

Felszívódását elősegíti a többi B-vitamin, felszívódását gátolja az aszpirin, az antibiotikumok, és a fogamzásgátló tabletták szedése, valamint a dohányzás és az alkoholfogyasztás.

Napi adagját illetően nem rendelkezünk pontos ajánlásokkal, lévén a szervezet is képes bizonyos mennyiségben előállítani. Igénye viszont szinte bizonyos, hogy függ a stressz mértékétől. Vizsgálatok szerint napi 4-8 gramm között változik a napi adag.

Hiányában ekcéma, hajhullás, keringési zavar, alvás- és szempanasz, székrekedés lép fel.

Túladagolása: jelenleg még nem ismert.

B12- vitamin (kobalamin):

a molekulájának közepére beépülő kobaltatom miatt másik gyakran használt elnevezése a kobalamin, vagy a ciano-kobalamin. Többféle létezik belőle, ezeket összefoglaló néven kobalaminoknak nevezzük. Növényi eredetű élelmiszereinkben nem, csak állati eredetűekben található meg.

A gyomor-bélrendszerből történő felszívódásához egy belső, úgynevezett intrinzik faktorra is szükség van.

Szerepe van az idegi ingerületek gyors átvitelét biztosító velőhüvely előállításában, megelőzi a vérszegénységet, serkenti a testnövekedést, védi az idegrendszert.

Megtalálható: a májban, a sertéshúsban, a tőkehalban, a kacsahúsban, a tojásban, a gabonapehelyben.

De a szervezetben a vastagbélben élő baktériumok is képesek előállítani, de mivel a vastagbélből már nem szívódik fel tápanyag, sajnos ezt a mennyiséget nem tudjuk hasznosítani.

Felszívódását segíti a B vitamin csoport többi tagja, a kalcium az A, E, és a C vitamin, viszont a felszívódást gátolja a magas koleszterinszintet csökkentő kolesztiramin, az alkohol, az altatók és a fogamzásgátló tabletták fogyasztása.

A napi adag: fél évesnél fiatalabbaknak 0.3 mg, 7-12 hónap között 0.5 mg, 1-3 év között 0.7 mg, 4-6 év között 1 mg, 7-10 év között 1.4 mg, 11 év felett, stressz , dohányzás és alkoholfogyasztás esetén 2 mg, várandósság és szoptatás alatt 2.6 mg.

Hiányában vészes vérszegénység lép fel (a vörösvértestek képzése szinte teljesen leáll), gyomor-bélrendszeri és idegrendszeri panaszok és tünetek jelentkeznek.

Vízoldható vitamin lévén nem lehet túladagolni.

Tinendo
http://www.hoxa.hu


Hozzászólás írásához jelentkezzen be!



Ön szerint szükséges lenne e gyárilag az alapvető élelmiszerek vitaminokkal és ásványi anyagokkal történő dúsítása?
 
  igen
  nem
 
Összesen: 948 szavazat
 

Bejelentkezés


Feliratkozás a magazinra!











Google PageRank

 
Kapcsolat | Adatvédelem | ©2014

A portál oldalain található információk kizárólag ismeretterjesztő célúak és nem helyettesíthetik szakember véleményét, és szakember által felállított diagnózist vagy javasolt kezelési módot. Az itt leírtak csak bemutatják az adott betegség kezelésére szolgáló gyógymódokat, de nem minősülnek orvosi, ápolási vagy egyéb egészségügyi szaktanácsnak, diagnózisnak vagy kezelésnek.

Az egészséget érintő problémáikkal mindig forduljanak képzett szakemberhez. Az itt olvasottak miatt ne késlekedjenek orvoshoz vagy egyéb egészségügyi szakemberhez fordulni és ne vonják kétségbe azok tanácsait.